|
2012-12-01 07:56:44, szombat
|
|
|
Miért kivételez a kormány néhány multival?
Az egyes multinacionális cégekkel kötött stratégiai megállapodások szöges ellentétben vannak a kormány kinyilvánított politikájával, nemzetközi környezetvédelmi vállalásaival, valamint a magyar társadalom és gazdaság érdekeivel - állapította meg Orbán Viktor miniszterelnöknek írt levelében a Levegő Munkacsoport. A kivételezett cégekkel kötött megállapodások és az ezekhez kapcsolódó egyedi állami támogatások jelentős zavarokat okoznak a piacon, kiszámíthatatlanná teszi a vállalatok működését: szinte egyetlen cég sem tudhatja, mikor fog a konkurenciája olyan állami támogatást kapni, ami az ő működését megnehezíti vagy akár el is lehetetleníti. Továbbá az ilyen jellegű egyedi döntések a korrupció melegágyai.
Különösen megdöbbentő az az elköteleződés a Suzuki felé, amely szerint a magyar állam több tízmilliárd forint úthálózatot épít közpénzből a gyár jobb kiszolgálása érdekében. Amellett, hogy ez is egy súlyosan piactorzító támogatás, tovább növelné a közúti forgalmat, a már most is tragikus mértékű környezetszennyezést. Ehelyett a rendelkezésre álló szűkös forrásokat vasúti szállítás fejlesztésére és a meglevő úthálózat fenntartására kellene fordítani.
A miniszterelnöknek írt levél itt található
1465 Budapest, Pf. 1676 ● telefon: 411-0509 ● fax: 266-0150 ● www.levego.hu
Budapest, 2012. november 30.
Orbán Viktor
miniszterelnök
Budapest
Iktatószámunk: 209/2012
Témavezetőnk: Vargha Márton (Vargha.Marton @ levego.hu)
Tárgy: Megállapodás multikkal
Tisztelt Miniszterelnök Úr!
Érdeklődéssel figyeljük, ahogy Ön sorra járja a nagy multinacionális cégek magyarországi üzemeit, és mindenütt ígér valamit, helyenként olyat, ami szöges ellentétben van a kormány kinyilvánított politikájával, nemzetközi környezetvédelmi vállalásaival, valamint - véleményünk szerint - a magyar társadalom és gazdaság érdekeivel.
Ön többnyire olyan cégekkel kötött ún. stratégiai partnerségi megállapodásokat, amelyek tevékenysége környezet- és egészségvédelmi szempontból meglehetősen aggályos: a Coca-Colával, az Alcoa-Köfém Kft.-vel, a Daimler AG-vel, a Magyar Suzuki Zrt.-vel és a Hankook Tire Kft.-vel.
A Coca-Cola cukros (és egyébként sokszor mesterséges adalékanyagokat is tartalmazó) italaira éppen az Ön kormánya vetett ki adót - nagyon helyesen - népegészségügyi okokra hivatkozva. A cég italos palackjai pedig a hulladékhegyeket növelik, aminek megelőzése szintén a kormány kinyilvánított célja. Az Alcoa-Köfém Kft., a Daimler AG, a Magyar Suzuki Zrt. és Hankook Tire Kft. termékeinek előállítása jelentős energiafelhasználással és környezetterheléssel jár. Az utóbbi három cég termékei gépkocsik, illetve azokhoz tartozó részegységek, és közismert, hogy a gépjárművek használata a legnagyobb szennyezést okozó tevékenységek közé tartozik a világon. Mindezen túlmenően ezek a cégek korábban is és most is jelentős nyílt és rejtett állami támogatásban részesültek és részesülnek, azaz az adófizető állampolgárok jócskán hozzájárulnak működésükhöz.
Bár a nyilvánosságra került stratégiai partnerségi megállapodások1 konkrét támogatási összegeket nem tartalmaznak, mindegyik megállapodás közpénzből történő egyedi támogatásokat ígér az érintett cégeknek. Meggyőződésünk, hogy az ilyen jellegű támogatások jelentős zavarokat okoznak a piacon, kiszámíthatatlanná teszi a vállalatok működését: szinte egyetlen cég sem tudhatja, mikor fog a konkurenciája olyan állami támogatást kapni, ami az ő
1 http://www.kormany.hu/download/2/b6/b0000/Korm%C3%A1ny-Alcoa%20meg%C3%A1llapod%C3 %A1s.pdf
http://www.kormany.hu/download/b/d7/b0000/Korm%C3%A1ny_Daimler_egyuttmukodes20121 109.pdf
http://www.kormany.hu/download/4/9c/b0000/Korm%C3%A1ny-HANKOOK%202012%2011%2027.p df
http://akadalymentes.kormany.hu/download/1/8b/b0000/Korm%C3%A1ny-Suzuki%202012%20 11%2021.pdf
működését megnehezíti vagy akár el is lehetetleníti.2 Továbbá az ilyen jellegű egyedi döntések a korrupció melegágyai.
Az említett támogatások egyúttal méltánytalan hátrányba hozzák a környezetet és egészséget kímélő javító termékek és szolgáltatások előállítóit és használóit: például a természetes, vegyszermentes italok gyártóit, a vasutat, a tömegközlekedést, a kerékpározást. Hátrányosan érintik a több élőmunkát igénylő magyarországi vállalkozásokat, különösen a kkv-ket, a helyi termelőket, pedig a kormány épp ezen vállalkozások megerősítését ígéri folyamatosan.
Abból, amit a stratégiai partnerségi megállapodásokból eddig megtudhattunk, a legmegdöbbentőbb számunkra a Suzukival között stratégiai szerződés aláírásakor elhangzott ígéret: ,,Szóba került az új komáromi híd megépítése is. A Suzuki-gyár javaslata alapján az eredeti tervekhez képest megnöveltük a híd kapacitását a kamionforgalom lebonyolítása miatt. A szlovákokkal sikerült is megállapodni a híd új paramétereiről - számolt be a kormányfő. Megállapodás született a Suzuki-gyárnak otthont adó Esztergom és az M1-es autópálya közötti csatlakozást biztosító útszakaszról is. A kormány döntött, meg fogjuk építeni az M1-es autópályára történő rácsatlakozó szakaszt, meg is kezdődtek az előtanulmányok - jelentette be Orbán Viktor."3
Tudja-e Miniszterelnök Úr, hogy a közúti gépjármű-közlekedés már most is évente ezermilliárd forint nagyságrendű állami támogatásban részesül?4
Tudja-e Miniszterelnök Úr, hogy Magyarországon minden évben emberek ezrei halnak meg időnek előtte azért, mert megbetegedtek a gépkocsik - különösen a nehéz tehergépkocsik - által kibocsátott levegőszennyezéstől vagy a zajuktól?5
Tudja-e Miniszterelnök Úr, hogy a magyarországi úthálózat, a nemzeti vagyon jelentős része évről évre tízmilliárdokat veszít értékéből azért, mert az adófizetőknek nem telik a karbantartására?
Tudja-e Miniszterelnök Úr, hogy éppen Esztergom esetében kiváló vasúti összeköttetés áll a Suzuki rendelkezésére - akár arra is, hogy egy logisztikai központba szállíttassa be Gönyűn, Komáromban, Budapesten vagy Tatabányán az alvállalkozói termékeit és onnan irányvonattal juttassa el az üzembe?
Úgy véljük, hogy 2012-ben, amikor már nyilvánvaló, hogy az egész emberiségnek, benne Magyarországnak is hatalmas erőfeszítéseket kell tennie azért, hogy ne növelje, hanem csökkentse a levegőben az üvegházhatású gázok koncentrációját - már csak azért is, hogy a Kárpát-medence ne váljon néhány évtized múlva lakhatatlan sivataggá -, akkor komoly hiba egy forintot is költeni az M1 és Esztergom közvetlen közúti összekötésére és a kamionoknak előnyt biztosító egyéb beruházásokra.
A közpénzeknek sokkal jobb helye van a közúti közlekedés levegő- és zajszennyezését, a torlódásokat csökkentő intézkedésekben, mint a nagyrészt egy autógyárat kiszolgáló, több tízmilliárd forintba kerülő útépítésben. Mindent meg kell tenni azért, hogy amit csak lehet, vasúton szállítsanak. Mindent meg kell tenni azért, hogy magyarok százezrei ne szenvedjenek tovább az ablakuk alatt száguldozó kamionok zajától és egészségkárosító levegőszennyezésétől.
2 Részletesebben ld. Recept a magyar gazdaság tönkretételére, http://index.hu/velemeny/olvir/2010/05/04/recept_a_magyar_gazdasag_tonkretetelere /
3 http://www.fidesz.hu/index.php?Cikk=186518
4 Ld például: A közúti és vasúti közlekedés állami támogatása, http://www.levego.hu/sites/default/files/kozlekedes-koltseg-osszefogl_110619.pdf
5 Ld. www.tiszta.levego.hu
Nem tudjuk, a kormánynak és személyesen Miniszterelnök Úrnak mi a szándéka, miért köt stratégiai megállapodásokat, de abban biztosak vagyunk, hogy a Nemzeti Közlekedési Stratégia készítése idején, annak elfogadása előtt - akkor, amikor a magyarországi közlekedési hálózat fejlesztésére fordítható pénzek fő forrása, az Európai Unió Kohéziós Alapja 2014-2020 között erősen korlátozottnak ígérkezik nemhogy a szükséges fejlesztésekhez, de a korábbi időszakhoz képest általában is - komoly hiba átgondolatlan, rendszerbe nem illeszkedő ígéreteket tenni.
Üdvözlettel:
Lukács András
elnök
Vonalban levők száma
*** www.nemzetihirhalo.hu *************
|
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: hulladékhegyeket, megállapodásokat, legmegdöbbentőbb, környezetvédelmi, egészségkárosító, tömegközlekedést, tízmilliárdokat, népegészségügyi, multinacionális, vállalkozásokat, koncentrációját, adalékanyagokat, intézkedésekben, fejlesztésekhez, magyarországnak, erőfeszítéseket, egészségvédelmi, zajszennyezését, karbantartására, részletesebben, tonkretetelere, miniszterelnök, tehergépkocsik, magyarországon, rendelkezésére, kamionforgalom, paramétereiről, előtanulmányok, kinyilvánított, tönkretételére, szolgáltatások, vegyszermentes, korlátozottnak, nemzetihirhalo, meggyőződésünk, megállapodások, kormány néhány, egyes multinacionális, kormány kinyilvánított, magyar társadalom, kivételezett cégekkel, ezekhez kapcsolódó, vállalatok működését, konkurenciája olyan, ilyen jellegű, korrupció melegágyai, magyar állam, gyár jobb, súlyosan piactorzító, közúti forgalmat, rendelkezésre álló, meglevő úthálózat, Orbán Viktor, Levegő Munkacsoport, Vargha Márton, Tisztelt Miniszterelnök Úr, Alcoa-Köfém Kft, Daimler AG-vel, Magyar Suzuki Zrt, Hankook Tire Kft, Daimler AG, Tudja-e Miniszterelnök Úr, Miniszterelnök Úrnak, Nemzeti Közlekedési Stratégia, Európai Unió Kohéziós Alapja, Lukács András,
|
|
|
|
kormány néhány, egyes multinacionális, kormány kinyilvánított, magyar társadalom, kivételezett cégekkel, ezekhez kapcsolódó, vállalatok működését, konkurenciája olyan, ilyen jellegű, korrupció melegágyai, magyar állam, gyár jobb, súlyosan piactorzító, közúti forgalmat, rendelkezésre álló, meglevő úthálózat, nagy multinacionális, hulladékhegyeket növelik, utóbbi három, gépjárművek használata, legnagyobb szennyezést, cégek korábban, adófizető állampolgárok, nyilvánosságra került, érintett cégeknek, említett támogatások, több élőmunkát, helyi termelőket, stratégiai partnerségi, legmegdöbbentőbb számunkra, eredeti tervekhez, kamionforgalom lebonyolítása, szlovákokkal sikerült, kormány döntött, előtanulmányok –, gépkocsik –, nehéz tehergépkocsik, magyarországi úthálózat, nemzeti vagyon, logisztikai központba, alvállalkozói termékeit, egész emberiségnek, üvegházhatású gázok, kamionoknak előnyt, közpénzeknek sokkal, közúti közlekedés, torlódásokat csökkentő, autógyárat kiszolgáló, ablakuk alatt, magyar gazdaság, magyarországi közlekedési, szükséges fejlesztésekhez, korábbi időszakhoz, hulladékhegyeket, megállapodásokat, legmegdöbbentőbb, környezetvédelmi, egészségkárosító, tömegközlekedést, tízmilliárdokat, népegészségügyi, multinacionális, vállalkozásokat, koncentrációját, adalékanyagokat, intézkedésekben, fejlesztésekhez, magyarországnak, erőfeszítéseket, egészségvédelmi, zajszennyezését, karbantartására, részletesebben, tonkretetelere, miniszterelnök, tehergépkocsik, magyarországon, rendelkezésére, kamionforgalom, paramétereiről, előtanulmányok, kinyilvánított, tönkretételére, szolgáltatások, vegyszermentes, korlátozottnak, nemzetihirhalo, meggyőződésünk, megállapodások, nyilvánosságra, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
64003 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 2234
- e Hét: 16464
- e Hónap: 27575
- e Év: 181071
|
|
|